advertisment

Saturday, February 5, 2011

Jom Berkenalan...

Assalamualaikum...


Apa khabar semua hari ni?? Sihat dok?? Saya dah sihat...tak demam dah...tak payah berjaket ke hulu ke hilir dah...tak perlu mandi pagi jam 5 petang...hihihi...syukur alhamdulillah...


Meh berkenalan nak? Gambar saya dah ada kat atas skali, jadi semua orang dah kenal saya kan...kita kenal ngan org lain plak ok...




Ini abah saya. Nama dia Haji Abdul Manaf bin Abdullah. Kawan2 dan jiran2 panggil dia Aji Manap. Nampak kepala dia yg separa licin tu? Mak kata rambut abah banyak luruh sebab kiteorang adik-bradik banyak nau mengepau duit dia. Kejap2 mintak, kejap2 mintak...hihihi...sebab tu rambut dia tak dan nak tumbuh...hahaha
Aji dah pencen JKR. Dulu dia pelukis pelan kanan JKR. Dlm Pahang ni dia sorang je pelukis pelan kanan. Tp tu satu masa dahulu. Skg dia dah bukak syarikat sendiri, Sri Selamat Enterprise. Ni dah masuk blog ni ade komisen tak abah?? 


Next...jeng jeng jenggg...




Ini mak saya. Nama dia Lijah@Mariah bt Muda. Officemate semua panggil dia Mok Yoh. Org kampung (Trengganu) panggil dia Jah. Kawan2 Cina panggil dia Maria...feeewwwiiittt...hihi...Mak pun dah pencen Telekom. Dah 11 tahun pencen. Hari ni dia pencen VSS, mggu depannya saya posting. Tugas mak ialah jaga cucu nye yg 3 org tu...anak sape la ye...?? hihihi


Saya ada 5 beradik. Yg sulung lelaki. I shall call him a runaway brother. saye tak de gambar dia. Dah lama dia melarikan diri dari rumah. Tak tahu lah ape ade dlm otak dia sampai dia sanggup tinggalkan rumah Mok Yoh ni. skg dia dah kawin, ada anak sorang dan baru2 ni pernah balik rumah jumpa Aji Manap dan Mok Yoh. Tu pun nak bgtau yg dia dah dapat anak pompuan. Tak pelah, kita doakan dia segera insaf ya. Amin...


Seterusnya...




I am the 2nd in the family. Tahun ni, saya akan berusia 34 tahun. Tp selagi belum sampai 24 Oktober, bermakna saya masih 33 okkk. Saya cikgu biasa je. Ajar Bahasa Inggeris. Tu je, nothing special...


Pastu...




Ini satu2 nye adik jantan saya. Aizuddin. Mok Yoh panggil dia Ai. Dia ni ostad, bukan pulis okkk...saje je pakai baju tu sebab ko-ko kadet pulis. Dia mengajar kat MRSM Kota Putra, Besut nu. Jauhkan?? Sian dia, bini dia ngajar kat Jasin. Cuti skolah je baru jumpa. Sian sian...


Next...





Ni adik saya no 4. Nama dia Marlina. Kiteorg panggil dia Nana. Dia ni grad nursing UIA. Skg tggu posting. Dia ni berani gile pegang ulo tu. Dlm family ni, dia memang pelik sikit la. Sebab dia suke try bende pelik2. Nak contoh?? Ala, mcm makanan dia akan pilih yg kita tak pernah jumpe. Kita pilih cornflakes, dia pilih bijirin yg rase mcm hampas kelape, nak telan pun perit tekak. Tp bg dia best gile la. 1 lg, favourite dia ialah nescafe. Kalo buat air tu, wajib pekat2 dan susu sikit je. Bg dia, pahit itu lazat. Pernah skali tu, Mok Yoh bebel dia buat air pekat2 cenggitu. Tp dia kira baik la tak menjawab...tak macam saya hihihi...

Last skali...taraaaaa...


Ini si bongsu, tapi tak manja pun. Dia ni perangai macam lelaki sket2. Mok Yoh kata, masa ngandungkan dia, memang sungguh2 ingatkan anak lelaki. Tup2 kuar nye pompuan. Sbb tu la perangai dia ade ala2 lelaki kot. Tp bukan tomboy okkk...haha...Plak tu, pas lahirkan dia ni, Mok Yoh ditimpa penyakit misteri. Langsung dia ni dibawa pulang ke Trganu oleh mak Mok Yoh yg kiteorg panggil Cik Nik (nenek kiteorg la tu)...Dia duk 6 tahun di kampung. Nak naik darjah 1 baru balik Kuantan ke pangkuan family. Kire nye dia ni kurang kasih sayang la...Podahhh! hihihi...Skg da beso panjang, belajar kat Uni Malaysia Pahang (UMP). Esok2 nak belagak dgn saye la dia ni jurutera. Berani kau eksen ngan aku?? Lempang nak?? hahahah...

Sekarang ni, perkenal laki plak ya...


Ni suami saya. Dialah lelaki paling hensem di alam maya ni hahaha. Nama dia Mohd Fauzi. Tgk tu gambar dia mcm toke candu kan? hihihi. Dia perokok tegar. Dulu janji pas bertunang nak benti merokok, pastu janji pas nikah nak benti, tak jugak! Pastu janji bila anak sulung lahir je nak benti, tak jugak...Alo bang, anak dah 3 okkk, tak benti2 jugak...Last2 saya malas dah nak suruh benti merokok ni. Ayat saya pada dia, "kalo dah susah sgt nak benti, nnt awak mati saya kambus skali dgn rokok2 tu. Sblm mati pesan dulu nak brape bungkus ya". Tiada balasan. Tp tak berkesan di hati sbb tu dia still merokok. Mujur jgk dia x isap dlm rumah. Dia mg jenis merokok di depan dan belakang rumah. Sampai tandas pun saya buat asing kat luar supaya dia boleh memerut sambil merokok dgn tenangnya hahaha...baik saya kan?? 

Dia dulu pernah kawin. Tak lama la sbb 1st wife dia sakit SLE dan meninggal tak lame selepas dia balik dari Sarawak. Dia sedih sgt dan 'menjanda' selama 6 tahun sehinggalah saya yg manis ni ngorat dia hahahah...kenal bulan 2, bln 3 bertunang, bulan 5 terus nikah. Gatal sgt kiteorg ni kan?? Mok Yoh kate biarlah kenal lama sikit baru bertunang dan nikah. Tp saya tak nak! Takut pisang berbuah 14 kali! Dulu bertunang dgn Adnan putus di tengah jalan. Saya tak nak kecewakan org lagi...Oh ya, laki saya ni anak ke 4 out of 7 bradik. Masa kecik2 mak dia keje tanam tembakau, ayahnya buat padi. Kakak2 dan abang dah kawin jd duduk asing la. Jadi, bile mak xde, dia la tukang jage adik2 dan tukang masak. Pernah skali tu, bln puasa, dia masak lauk berbuka skali dgn onde2 kegemaran mak dia. Punye lah suke org tua tu. Mak dia kata, kalo mcm ni bkn pozi yg masak tp poziah...hahaha..kdg2 saya gaduh dgn dia saya pgl jgk dia poziah...aci??? Korang x berani punye gelar2 laki sdri...hahahah...apepun saya sayang dia (ceh! ade ke org x sayang laki???)

Anak sulung saya...


Dia ni namanya Nur Fatin Rifhan. Panggil kakak je. Umurnye 8 tahun. Skolah kluster MGPS. Skolah kiteorg adik bradik pmpuan. Duk sekelas ngan anak si Julita Aisyah. Lahir pun sama tarikh 27 April 2003. Kakak ni mulut nye bising. Sebijik mcm mulut saya. Keja satu apa blm buat tp mulut pok pek pok pek...hahaha...sedap ngate anak sdri hahaha...tp dia ni sensitif...pantang saya buat2 sedih sikit, mg merembes2 la airmata dia kuar...

Anak ke-dua...


Ni Adam. Muhammad Adam Firdaus. Adam ni 6 tahun. Tadika dia Al-Munir. Dia ni sgt perasan diri dia Ultraman. Kejap2 Cosmos, kang Gaia, pastu Ultraman brothers la...pening! Dulu, minat Ben10. Abes baju2 sume nak Ben10. 

Hari2 balik tadika ayah dia tanya, dah boleh bace belum?? Dia jawab belum. Dia mcm stress sikit sbb modal dia slalunye, Adam xreti bace mcm kakak. Mg la anak oiii...kakak tu derjah 2 dah, kalo xreti bace gak memang ibu cobit sekuat ati la. hihihi..aci??? Saya mg garang dgn anak2. Tp tak la sampai anak2 takut dgn saya. Tp Mok Yoh mg garang gile zaman saya kecik2 dulu. Saya pernah dia pepah ngan reket badminton sampai patah. Pas tu blh plak dia ckp kat jiran sebelah, "kalo badan anak saya kurus mcm Niza (anak jiran)ni, saya pun kesian nak pukul. Tp kalo gemuk mcm imah tu (saye la tu okkk)kite pun naik sedap memukul...hukhukhuk...sedey...

Last skali si kecik ni...


Anak bongsu ni namanye Nur Aisyah Faqihah. Panggil dia Syasya. Umur dia setahun 6 bln.  Manje dan mengade2. Kegemaran dia ialah main ngan renab. Tp kat rumah ni jangan arap lah nak dapat okkk, cukup sekadar tgk renab dlm kandang kat belakang rumah je la. 

Tapi, bila balik kampung...


hah hambik kauuu...abes dia peluk, dia golek2 renab tu akakaka...suke sgt...kat rumah ni wpun ade renab tp x sape pun brani pegang dorang tu...geli laaa...tp si kecik ni lain sikit. Oleh sbb kiteorg x bg dia pegang bebit kat rumah, balik kg dia golek sepuas2nye si renab tu...naseb la kau bebit...hihihi

Ok...2nd entri saya, panjang lebar, penat menaip wehhh..

Sekian, wassalam...

No comments: