advertisment

Sunday, March 27, 2011

Rebah Bangun Kepala Tenggiri...

Assalamualaikum...

Biasa saya dengar istri2 menyembang, ala bila laki xde, masak lebih kurang je la, asal anak2 kenyang...Hal ini adelah tidak berlaku kepada saya. Walaupun c Poziah kerja ini hari, saya akan pastikan anak tekak saya adalah terpelihara dengan moleknye. Saya akan masak kaw2 ikut tekak saya sendiri hehe...

Antara menu lunch hari ini ialah...

Gulai rebah bangun kepala tenggiri...
dia seharusnya lebih merah. tapi,
tak boleh laaa...ramai kanak2 halus mau makan...

Anyway...ceeeewaahhh...belagak speaking la plak hehe...ini resepinye...

Ikan, santan fresh 2 cawan, 5 ulas bawang kecik, 2 ulas bawang putih, 5 tangkai cili kering, 1/2 inci halia, 1/4 inci lengkuas, 1/2 inci kunyit...ha, sila sukat dgn ruler hehe...garam, gula, aji adelah wajib...

Sila blend semua bahan kecuali ikan, santan dan bahan2 perasa...masak lah macam gulai biasa...Oh ya, gulai saya pada hari ini saya terrrrrrletak daun kunyit le pulak...sbb saya suka bau dia...resepi asal xde daun tu...

Selamat menerai...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...


No comments: