advertisment

Sunday, March 20, 2011

BEN ASHAARI : TERIMA KASIH IBU !

Assalamualaikum...

Ini adalah segmen tajaan Ben Ashaari...

nombor 1 :
http://www.benashaari.com/2011/03/segmen-segera-terima-kasih-ibu.html


nombor 2 : Tajuk, siap...

nombor 3 :

Mak saya adalah seorang yg sangat garang. Dia ade 5 bradik dan dia anak ke 3. Saya rasa sejak kecik dia tak dididik dgn sempurna lantaran itu dia adalah manusia yg sgt garang jadinye...Nenek saya kematian ibunya selepas dia dilahirkan. Oleh yg demikian, dia tak merasa kasih syg seorang ibu. Dia jgk takde ibu utk tunjuk ajar dia dlm menguruskan hal rumahtangga. Disebabkan itu saya berpendapat, mak saya cuba utk menjadi yg terbaik buat anak2nya yg seramai 5 org ni...tapi, pengaruh nenek saya sgt kuat terhadap mak...yelah, ke mana tumpahnya kuah kalo x ke nasikkan??

Saye pade ketika itu adelah dalam darjah 4, 10 tahun...Mak saya mintak tolong saya lipat kain yg dah dia angkat dari ampain. Dia terus ke dapur utk memasak makan malam. Saya bg alasan nak keluar main badminton dgn kawan. Mak diam dan terus memasak.

Betul ke budak gemuk mcm saya larat nak main badminton?? Tak de sape pun nak main ngan budak gemuk mcm saya ni...Saya terus ke rumah jiran sebelah. Kak Dah baru dapat bby girl. Anak sulung, saya sgt teruja nampak baby...Main2 dgn bby pastu saya nampak kain lampin banyakkk atas sofa belum berlipat lagi. Saya dgn jakunnya melipat la kain lampin tu...

Mak tiba2 panggil saya balik. Ada kawan telefon katanya...Saya berlari balik dan capai gagang telefon. Punye lah bodoh saya x perasan gagang tu bukannya terletak di tepi. Bila saya dengar nada tuut tuut saya jerit lah, mak...siapa yg telefon tadi??? tak de org pun...???


Mak datang dari belakang dan ckp, ni aku yg telefon kau sambil membedal saya dengan reket badminton. Reket zaman dulu ialah reket kayu. Mak bedal saya sekuat hati, bertalu2 smpai reket tu patah! Mak ckp, aku suruh lipat kain kat rumah, mcm2 alasan kau bagi ya, pastu kau pegi pulak lipat kain kat rumah org bla bla bla....Saya demam seminggu!

Mak memang suka pukul saya sebab antara 5 bradik, saya paling gemuk dan hitam berkilat...yg lain semua putih gebu je...dia ingat org gemuk xsakit kah bila kena pukul??? Memang salah saya, tapi tak perlulah pukul sampai patah reket...Bila dikenang semula peristiwa tu, saya jadi sangatttt sedih...saya ni anak itik yg hodoh!

Tu blm lagi cite kena sebat time ngaji. Malaslah. Kang nanges! Mak kata kalo x ulang baca 100x jgn makan nasik. Dari lepas magrib saya akan bace yg mak suruh ulang dan ulang smpai jam 10 malam...Lepas tu baru dapat makan dan tidur...Mcmana saya tak gemuk???

Mak skg sudah tak berapa jelas penglihatannya...Glaucoma...Kerap jumpa specialist Uia utk laser mata dia...Segala tunjuk ajar yg mak bagi, saya gunakan sepenuhnya. Cuma, saya tak segarang mak bila mendidik anak2. Saya akan pukul bila perlu dan selepas warning saya x di endahkan. Saya tak sanggup tgk anak2 sakit dipukul...Sungguh!

nombor 4 :

Antara Mak dan Abah, saya lebihkan Mak. Walaupun mak garang tapi, saya sayangggg mak sebab dah besar mak jadi banker saya la pulak selain Maybank, CIMB...hehe...Tapi, saya sayang Abah jugak sbb dia x pernahhhhh marah saya...hehe...

nombor 5 :

Bagi saya, biarlah saya tak makan minum, namun nak letak mak abah di rumah kebajikan mmg tak pernah terlintas di hati saya. Biarlah saya susah, selagi hayat dikandung badan, biarlah saya yg menjaga mereka. Saya nak lawan pepatah lama yg seorng ibu blh menjaga 10 anak, tapi, 10 anak blm tentu blh menjaga seorang ibu...Biarlah jasa mereka saya balas dgn titik peluh saya sendiri, bukan dgn wang ringgit sbb jasa mereka tak terbalas....

nombor 6 :

Saya tak dahagakan harta org tua. Yg nak sgt, ambiklah...Selagi terdaya, saya cari harta saya sendiri. Biasanya, dah dapat harta, mak ayah tercampak entah ke mana. Bagi lah saya jaga mereka. Merekalah harta yg paling bernilai buat saya...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...

1 comment:

Cik Sue said...

syurga dibawah telapak kaki ibu..hargailah jasa mereka selagi hayat mereka masih ada... =D