advertisment

Wednesday, March 2, 2011

Nikmatnya sekolah petang...

Assalamualaikum...

Selamat pagi semuaaa...Dah sarapan ke?? Saya belum lagi...nak menulis dulu...

Saya nak share sikit pengalaman saya sebagai cikgu...

Tahun ni, 2011, ialah tahun ke 12 saya menjadi pendidik...Satu pekerjaan yg tak pernah terjangkau dek fikiran saya masa kecik2 dulu...Kalo nak tahu apa cite2 saya masa kecik, sila rujuk entri bln lepas haha...

Selama 11 tahun yg lampau, saya adalah guru sesi pagi...Sebelum kawin dan beranak pinak mg la syokkk sgt2 ke sekolah...Mula2 posting d Keratong nu, sebelum jam 6.50 am dah sampai skolah. Pnye lah gayat hehehe... Gelap lagi masa tu...

Bila dah kawin, beranak pinak ni, sekolah di waktu pagi adalah sesuatu yg amat stress bagi saya...Bayangkan, saya terpaksa bangun jam 5.15 pagi untuk memasak bekal anak2...6.40 harus bertolak ke rumah Mok Yoh dan tgglkan Adam dan Syasya...

Akhir tahun lepas, saya diarahkan bertukar sekolah...penempatan semula guru2 Bahasa Inggeris...xpe la, bertukar angin la pulak wlaupun skolah baru ni agak jauh sikit dr rumah...Sekolah ni, x la cantik mana mcm skolah lama saya. Bangunannya pun masih ada yg menggunakan papan. Bagi saya, sekolah mane2 pun same je...

Mula2 nak jejakkan kaki mg saya rasa berdebar2...mcm baru posting rasenye hehe...Bila saya ajak c Poziah temankan, dia kata "Pegi la sendiri, bukan nak masuk tadika nak kena teman..." Best la berlakikan c Poziah ni...grrrrrr!!!

Bukan hal bangunan yg saya nak cerite kan...Hal isi dlm bangunan yg tak segah mane itu yg saya nak ceritakan...Pertama, cikgu dia adalah seramai 72 org. Kerani 6 org, typist sorang dan Par sorang...Semua di situ adalah org2 yg suka senyum...Yg kedua, tak de org yg soksek soksek sana sini duk nyibuk hal dlm kain org lain okkk...yg ni bestttt sgt2!!! Takde la nyibuk tnye, eh, laki ko keje ape ek, gaji dia gred brape ek, brape thn lagi servis, dan berbagai2 lagi soalan yg menyenangkan hati...

Seterusnya, bila time nak exam, saya ditugaskan utk menggubal soalan exam Tahun 3, bantuan dtg dari segenap penjuru! Terkejut katak wehhh!! Ramai sahabat2 baru ni dtg menghulur bantuan pada saya yg masih terkial2 di tmpt baru ni walaupun nama diaorg pun saya belum tahu...alhamdulillahhhh...syukur sgt2!
Betullah kata omputih, Don't judge the book by its cover...

Oh ye, lupe la plak...saya nak cite yg saya ni keje petang...Ini adalah tahun pertama saya mengajar sesi petang. Mabeles & heaven sunggohhhhh!!! Tak terucap best nye weh! Masuk skolah jam 1.30, balik jam 6.20 ptg...Sila kira brape jam je saya berkhidmat di skolah...hahaha...

Memanglah, ada kawan2 akan ckp, sekolah ptg x best. Balik skolah dah gelap...xleh round bandar...Helloooo...meh nak habaq mai ok...balik gelap pun kurang2nye rumah saya tip top berkilat sampai atas bumbung ngan lauk dinner dah siap masak...Korang ade??? Takdeeee okkkk....haha...Seperkara lagi, jimat sungguh skolah di waktu ptg ni, sbb saya akan bekal lunch dan membahamnya di skolah bersama 3 sahabat...Bulan lepas je saya dapat jimat 200rm dr wang saku saya hahaha...x banyak mana pun tapi, sila jeles okkk...

ini lencana sekolah saya...

Saya nak goreng mee kejap...Lapo...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...


No comments: