advertisment

Tuesday, April 19, 2011

Semoga dia segera insaf...


Assalamualaikum...

Selamat tengahari yg mendung...

Saya baru siap lunch. Makan nasi lauk tapau dari rumah, ayam masak merah, ikan goreng, sayur bayam, sambal tempoyak dan ulam timun...air, teh o ais tanpa gula ya...Sedappppp bersandar sekejap saya ni hehe...

Semalam, ada kawan saya cerita kisah sedih dia. Kawin dgn suami nya sejak belasan tahun yg lampau adelah tak brape digemari oleh c mak mertua. Mggu lepas dia balik kampung. Memang dia kurang mesra dengan mak mertua. Ye lah, dah tahu org tak suka kan, buat apa nak duk dekat2 sgt. Memadai lah ajak makan semeja, bagi duit bulan2, balik kampung skali skala kan...

Kawan saya ni ade anak kecik umur 3 tahun. Masa tu dia baru siap masak tengahari. c anak duduk main2 dengan nenek nya itu. Dia baru nak duduk temankan anak main mainan, c mak mertua boleh kata mcm ni, "Zah, mak tengok anak kau ni mcm bodoh je la..." terus bangun dan turun ke tanah (rumah dia rumah kampung).

Terkejut dan terasa sebak di dada dia. Masa tu dia gagahkan juga senyum pada mak mertua nya...Hilang je mak mertua dari pandangan mata dia, dia peluk anak dia dan menangis sepuas2nya. Masa dia cerita semalam, dengan saya skali banjir...punye lah sedih hati saya bila dengar cerita dia.

Cuba pikir, pernah tak kite dengar orang tua ckp mcm tu??? Saya tobat tak pernah dengar lagi... Biasenya, org tua mane2 pun yg kite jumpa akan ckp, "cerdik budak ni", "geliga otak dia ni", "pandai anak awak ni"...betul???

Saya doakan mak mertua dia segera insaf dan cakaplah yg elok2 je untuk anak2 cucu yg ada...

Oh ya, gmail ni buat saya pening...Setting semua berlari2...Gambar pun xleh upload di tempat saya nak letak...

Fail!!!

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...



5 comments:

eeeda said...

sekali pun benci kat menantu... jangan lah cakap mcm tu kat budak... lagi pun tu darah daging dia...

nurhasyimah said...

tu lah...sedih sgt ida weh...smlam bengkak2 mata menangis...kesian sgt...

Atiey said...

ape ke org tua cmtu..mulut tak jg...klu benci kt menntu jgnler smpai jd hntu..ckp ank org bodoh plk..menci tul org tua cmni...tkper nnti tuhn tunjuk kat dia budak tu gnius bru tahu..mh tercbut mata itam..hah aku pantang org tua ckp bangang2 cmtu..tmbh kat budak2 yang taktahu perper..hish bengang plak mummy mlm nie...hbes suami kwn syima tk ckp pepe2 ker???baiknyer menantu senyum jer..???hish sedih cmpur geram ni..

nurhasyimah said...

dia ngadu kat suami pun xde efek...biarlah, org tua katanye...brape hari je lagi nak idup...

lagi skt ati kan?? bek xsoh ngadu...

Cik Nin said...

cik nin pernah kena tyme kecik2. (ni mnurut crita ibu cik nin la).
masa tu cik nin dh umo 3 thn n still x petah bercakap. klau bercakap pn pelat. pahtu ade lah org tua ni (ahli kluarga cik nin jugak la) compare cik nin dgn anak dia yg sama baya dgn cik nin. anak dia mmg xpelat n petah bercakap. pahtu ayh sdara cik nin backup la kata blum masanya lagi... kang dh mula bercakap petah la... n btul pn. alhamdulillah, lps cik nin dh pandai bercakap, cik nin mmg petah (mnurut ibu cik nin lagi) and byk bnda nk dicakapkan. skrg ni cik nin lg byk ckp dr anak die tu n die pn byk nk sembang dgn cik nin. hehe...