advertisment

Thursday, April 28, 2011

Asam Pedas Pekat...


Assalamualaikum...

Hanya tinggal beberapa saat utk saya menulis...

Lunch yg saya tapau hari ni ialah Asam Pedas Pekat... Kenapa pekat??? Sebab saya suke gulai berlemak guna santan...tapi dah hari2 makan santan kang gebuuuuuu la pulak saye ni. Oleh yg demikian, saya buat asam pedas yg pekat ni supaya saya rasa saya telan gulai bersantan hehe...

Bahan2 dia saya pakai hentam je...Ape ade kat dapur je saya bubuh...Tipu! Tadi pagi saya ke Tg Api beli ikan tenggiri hehe...

Oh, tinggal 35 saat je lagi ni...

Bahan2nye adelah bawang beso 3 labu, ikan tenggiri 2 keping, bawang putih 2 ulas yg gemuk, halia 1 inci + 1/2 inci, daun kesum, cili kering kisar, bendi, asam jawa, gula, garam, aji...

Tumis bawang yg dah diblend dgn halia...garing je masukkan cili kisar, garingkan lagi, taruk air sekerat mug, bio dia garing btl...Masuk air asam jawa, air 3 mug dan bio je dia sorang2 atas dapur... bila dia dah blup blup blup, masukkan segala bahan penyedap rasa dan daun kesum...pastu masukkan ikan dan bio je dia lame dgn api kecik...Tujuannye, bio daging ikan tu menjadi sedikit lembut...Tapi mmg lame la saya bio kan dia sorang2 kat dapur...Sampai saya siap gosok baju batik Terengganu nak pakai jap lagi ni...Last skali, masuk bendi...

Dah siap, tutup api dan bio dalam periuk...Sebab ape kena bio lagi??? Tak de sebab ape2 pun, sebab panas dan saya malas ceduk letak dalam mangkuk lagi hehe...

Sila terai kawan2...Rajin2 lah ke dapur ya...

Jumpa lagi nnt...Lebiuuu oll...

Wassalam...

3 comments:

kakchik@ella said...

amboiiiii ... sempat lgi bgi resepi dlm wktu yg singkat. hihi ..

simanis said...

Hihi...sempatttttt

Ateh said...

tak nak try masak..tapi nak try makan boleh...akakakkakak
Cma..jemputlah ke melaka sabtu ni 31April ...ada makan2..menu istimewa Bone Steak Spore....org spore suma ada..leh kenal2...sila dtg ye....leh wat liputan dr melaka...kalu nak dtg singgah kat temerloh heret skali ngan si Nad...dia tu dah lupa jalan nak pi melaka katanya...heheheheh