advertisment

Wednesday, April 13, 2011

Berdisiplinlah dengan menabung...

Assalamualaikum...

Hari tu saya dah bgtau 7 sebab kenapa kita tak boleh pilih laki orang kan...Hari ni saya nak bgtau 7 tips ringkas tentang duit kita...( 7 bukanlah angka kegemaran saya ya...)

Pertama :
Rancang pengeluaran duit kita. Buat catatan aliran keluar duit kita selepas dapat gaji. Catat semua benda yg kita beli daripada yg paling besar hingga lah sekecik2 bende mcm donut atau skru. Dgn cara ni barulah kita tahu ape yg kita belanjakan sebenarnya. Tak lah lagi kita rase pelik,"Tadi ambik duit RM500. Tapi, apa yg dibeli ya? Duit habis tapi barang tak nampak!"

Kedua :
Tak payah pakai kad kredit. Ramai orang pakai kad kredit ni sebab nak tunjuk lagak. Saya tak kata semua ya, ramai...Kita sebenarnya tak sedar bahawa kita telah membuang ratusan ringgit utk membayar bunga dan hutang kad itu setiap tahun. Sebenarnya, dengan duit tu, kita boleh bawak anak2 berholiday. Saya ni cakap je, saya pun ada kad kredit tapi x guna pun sebab laki tak izin...zalim kan?? Dia buat kad kedua atas nama saya dan cuma bagi saya letak dalam purse untuk menebalkan purse...Hebat!!!

Ketiga :
Jimat belanja harian. Dulu, masa saya keja pagi, saya adelah makhluk yg suka membeli makanan siap. Senang dan cepat dapat makan. Sedap atau tidak adelah perkara kedua. Janji, perut2 adelah terisi. Bila saya kerja petang skarang ni, saya biase nye masak lunch, tapau ke rumah mak (utk c Kakak dan c Adam lunch) dan tapau ke sekolah. Dengan cara ini, saya dapat jimatkan wang saku saya dan anak2 dapat makan makanan yg bersih.

Keempat :
Cari hiburan yang tak perlu banyak belanja. Ape ya?? Ade banyakkkk...bawak family piknik ke, pergi mini zoo ke, muzium ke...Kalo yg ade anak2 skolah rendah tu mesti teruje gile pegi tempat2 ni...Saya dulu kerap bawak anak2 ke pusat membeli belah. Alasan, window shopping kononnnn...Time balik kalo boleh dgn tingkap supermarket pun nak angkut hehe...Kat situ dah nampak kebocoran duit...Mengalir tanpa tujuan...

Kelima :
Fikir sebelum membeli. Orang perempuan selalu dikatakan kalau membeli ikut hati. Semua benda pun nak time shopping. Tanye diri sendiri, perlu atau tidak benda yg nak dibeli itu? Ada kah penting? Atau yg lama dah tak boleh guna?? Fikir dan fikirrrrr...

Keenam :
Side income. Kalau mcm saya, cikgu adelah dengan mudahnya membuat tusyen. Tak kesah lah di rumah sendiri atau di pusat tusyen. Tapi, kalo tusyen di rumah income nye adelah sedikit lumayan hehe... Kalau orang lain, mungkin boleh buat kuih raya, jual insurans, ambik upah jait baju dan lain2...

Ketujuh :
Asingkan duit kecik. Kita selalu meletakkan duit syiling merata2 kan? c Poziah je saya tengok suke nyimpan duit syiling dalam tin coklat yg dulu nye saya letak barang2 jait. Saya ni, pandang pun tak sebab tu kan duit syiling, mane best hehe...Satu hari dia anta ke Tabung Haji dan jumlah duit syiling tu semua adelah RM 627.50...!!! Petang tu saya urut bahu dia tanpa disuruh, buat air kopi, izin dia isap rokok dalam rumah dengan harapan saya dapat 50% daripada hasil tabungan dia tu...Dapat tak??? Dah tentu la TAK DAPATTTT...Dia kan kedekut!!!

ni tabung saya nak gi oversea...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...

No comments: