advertisment

Monday, May 23, 2011

50% kakitangan awam miskin???


Assalamualaikum...

Selamat hari Isnin...

Hari ni saya baca Berita Harian...Katanya, 50% kakitangan awam yang berpendapatan RM1500 sebulan adelah mengalami masalah kemiskinan bandar. Seterusnya mendorong mereka membuat kerja sampingan macam jadi jaga, bawak teksi dan berniaga kecil kecilan untuk menampung keluarga.

Salah siapa ni??? Pertama, salah mereka sendiri. Kenapa dulu tak belajar pandai pandai??? Kedua, salah mereka jugak. Dah bergaji kecik, pandai pandailah berbelanja. Jangan terlebih bajet. Ketiga, salah kerajaan. Kenapa mesti minyak naik barang barang keperluan harus ikut naik??? Naik lah harga minyak 10x setahun pun, tapi harga barang boleh dikawalkan??? Contohnya, cili merah 50 sen sekilo. Sape jual lebih daripada tu kena kompaun RM300. Sure peniaga takut kan??? Hendak 1000 daya...

Saya nak gi jemur kain...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...

5 comments:

ummu said...

salam Sima.
erm, mungkin sebab harga barang makin mahal,kenalah kita pandai2 nak uruskan keperluan.kena bezakan antara keperluan dan kehendak, kan Simanis

simanis said...

ya ummu... kesian mereka bergaji kecik kan...

afzam said...

btol2 gaji yang ade pon xcukup lagikn kalau pencn nnti sparuh gaji je..huuu..kne cari kje part time cmni

kakyon said...

bukan soal mereka tak nak belajar..mungkin tak berpeluang.
kerajaan bagi naik gaji..barang keperluan pun naik..jadi takde maknanya..wal hasil balik asal..hehe

♥ MRS NON ♥ said...

Salam kenal.... ^__^


feel free to visit my new blog :)
http://mrsnon.blogspot.com/