advertisment

Wednesday, May 4, 2011

Ubi kayu belakang rumah


Assalamualaikum...

Baru ni c Poziah bersihkan belakang rumah. Gara2 anak kawan saya dipatuk ular masa tidur di ruang tamu...Walaupun xde kena mengena dengan rumah saya, dan bukan saya yg bela ular tu, sebagai langkah berjaga2, belakang rumah adelah harus dibersihkan supaya tidak menjadi pusat penternakan ular hehe...

Belek punye belek, rupa2nya, kat situ ade pokok ubi kayu...Sikit saya tak perasan. Punye la tebal hutan smpai x perasan hehe. Memang pintu belakang saya jarang buka sebab dia mengadap rumah jiran. Saya bila di dapur adelah tak menutup aurat, kang laki dia nampak tergoda la pulak hehe...Perasan!

Ubi kayu 6 ketul...ape saya nak buat ek?? Rebus dan makan dengan kelapa yg digaul dgn garam dan gula??? Kelapa muda parut xde la plak...Lagipun, bukan musim ujan, x de feel nak makan mcm zaman x cukup nasik...

Tapi, pas tu saya rebus sampai empuk, buang air dia tggal separuh, campak daun pandan, campak gula melaka 1 stengah keping, garam setengah sudu kecik, santan. Biar masak dan gelegak...Dah jadi pengat! Sedap jugak hehe walaupun 1st time try...

Sila terai ya kawan2...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...


5 comments:

kakchik@ella said...

Hihihi. mcm sedap je resepi syimah.

simanis said...

Try la kakchik... Hehe

luckylizan said...

ni mesti terel masak ni, main campak2 pun boleh jadi pengat... lama tak makan pengat ubi

simanis said...

Izan, x terer mane pon hehe

sW33tdARLiNG said...

mak aiii, ubi tu sapa yang tanam..? mak saya suka betul ngan ubi kayu