advertisment

Thursday, May 5, 2011

Kalau nak anak-anak dengar cakap...sila jangan...


Assalamualaikum...

Selamat menunaikan solat isyak...

Saya adelah sepanjang mase anak2 makan, saya suka menyuap mereka makan. Bukan kerana senang saya dapat makan sekali, tapi adelah kerana saya percaya anak2 akan menjadi lebih cemerlang dalam hidup jika disuap makan dari jari2 ibu sendiri...cewahhhh...hehe...Lagi satu, bila disuap makan, tak de la saya menjadi bak singa lapar bila tengok nasik berterabur atas lantai...

Saya percaya, ibu2 lain pun adelah same mcm saya. No big deal, huh??? Wah eksennn hehe... Kadang2, ade ketike nye, nasik yg anak2 makan tak abis kan??? Kita terus ceduk nasik lain dalam pinggan tu utk ditelan ke mulut sendiri pulak kan? Betul dok ni??? Jawapannye betulllll, tepat 421%...dengan alasan? Nasik dan lauk tu ade lagi, tak baik membazir. Memang betul, tak baik dan tak elok membazir...

Tapi!!! Kata orang tua dalam rumah ni, nasik lebih anak2, mak bapak jangan makan. Tak elok nasik lebihan anak2 dimakan oleh kita. Walaupun tak jijik dan tak kotor, tapi bila sisa anak dimakan oleh mak bapak dia, adelah dipercayai esok lusa anak2 takkan dengar cakap kita.

Oleh yg demikian, kepada sesiapa yg lepas suap anak2 makan biasa guna pinggan sama utk suap mulut sendiri, sila lah ubah perangai tu ya... Sila ambik pinggan lain dan isi nasik lain dari periuk nasik anda hehe... Ikutlah panduan saya ni supaya anak2 kita dengar cakap, patuh dan taat pada mak bapak dia...dan cemerlang dunia akhirat...

Jumpa lagi nnt ya...Lebiuuu oll...

Wassalam...

No comments: